Wat vooral ook opvalt in Handelingen is, dat de gelovige heidenen op de sabbat samenkwamen met de Joden in de synagoge. Zullen de gelovige heidenen van toen Jes.56:6-7 anders begrepen hebben dan de meeste gelovigen tegenwoordig? De zondag als rustdag en een kerkgebouw bestond toen nog helemaal niet! Uit de volgende teksten is op te maken wie er op de sabbat naar de synagoge kwamen, nl.: Joden en gelovigen uit de heidenen: Hand.13:14/13:26, Hand.13:42-43, Hand.16:13-14, Hand.17:10/17:12, Hand.17:17, Hand.18:4. Ook is op te maken uit Hand.15:21 dat Paulus er van uit ging dat de gelovigen uit de heidenen elke sabbat naar de synagoge gingen. Het is ook bekend dat de eerste gelovigen, naast de sabbat, ook wel op zondagochtend een dienst hadden. Een dienst ter nagedachtenis van de opstanding van Jeshua, maar na die samenkomst gewoon weer naar hun werk gingen. Dus niks geen zondagsrust!
Het is natuurlijk niet verkeerd om op zondag in Zijn naam een samenkomst te hebben. Maar het zou dus ook op een andere dag in de week kunnen. Alleen als je van de zondag gaat zeggen dat het de door God apart gezette en geheiligde rustdag is, dan sla je de plank volledig mis en verkondig je een on-Bijbelse leer, wat een pure vervangingsleer is! De zondag is nog steeds de 1ste dag van de week. In principe een gewone dag die door bepaalde mensen (niet door God) is uitgeroepen en geworden tot de christelijke rustdag. De zondag is dus niet door God apart gezet en ook niet door God geheiligd als zijnde een speciale dag!
Hoe is het nou zover gekomen, dat het christendom zijn eigen rustdag heeft, afwijkend van het jodendom waar we toch uit voortkomen? Het antwoord vinden we bij keizer Constantijn de Grote. Voordat Constantijn de Grote zijn gehele rijk uitriep tot christelijk (zie hfdst. 1) aanbad hij de zonnegod. En inderdaad; op de zondag! De Joden met de gelovigen uit de heidenen vierden tot op dat moment nog steeds de sabbat. Maar uit haat tegen de Joden veranderde hij, op het concilie van Nicea, de door God voorgeschreven rustdag van de zaterdag (sabbat) naar de zondag. Doordat dit al eeuwen zo is, generatie op generatie, weten we ook niet beter meer en vinden we het vanzelfsprekend dat de zondag de rustdag is. Mede door alle kerkelijke theologieën, kerkelijke theorieën, kerkelijke formulieren, enz. die daarop aansluitend zijn gemaakt. Het gevolg is nu wel, dat er aanstoot wordt genomen aan mensen die op zondag van alles doen, zoals bijv. de winkel open of klusjes in en om het huis doen, enz., enz. Deze mensen leven misschien niet volgens de regels van de kerk, maar heeft u er wel eens over nagedacht dat deze mensen misschien wel de sabbat houden en vieren? Dan is voor deze mensen de zondag een gewone dag. Pas dus op met (ver)oordelen naar anderen toe, zeker als iets niet volgens het kerkelijke principe gaat! Want binnen die afgebakende principes is er weinig ruimte voor mede-gelovigen, die in dezelfde God geloven.